04 oktober, 2011

Härnösand med Hemsö fästning och Murberget



Jag har varit i Ångermanland i helgen. Närmare bestämt i Härnösand.

Som ni ser, så blommade deras landskapsblomma, Styvmorsviolen ännu i oktober.

Ärendet gällde distriktskonferens med Reumatikerförbundet. En givande träff på många sätt, vilket inte redovisas av mig här.

Fick även möjlighet att träffa de båda charmknuttarna på bilden, på 40meters djup, i Storråberget vid Ångermanälvens mynning. På Hemsö fästning!

Ett ställe som alla svenskar borde få se, och höra om. Jag var djupt imponerad av vad som berättades, och jag beundrar de som jobbat för dess bevarande, i ursprungligt skick.

Läs om Hemsö fästning, och imponeras, eller ännu bättre, gör ett besök där!

Jag visste inte mycket om Härnösand men har lärt en del nu, och skriver gärna. Den staden har mycket att erbjuda en besökare!

Under en promenad i det fantastiska väder som också erbjöds oss, kunde jag njuta av utsikten över Bottenhavet, från min solplats på Åvikebruks Herrgårdspaviljong, på Murbergets friluftsmuseum. Ett av landets största som har Skansen som förebild.

Jag är så nöjd med helgen som gick!

En mycket givande och lärorik helg att lägga till mina livserfarenheter!







Inga kommentarer: