04 juli, 2009

Älvdalsbesök

Sommaren flyr iväg!
Midsommar är förbi, och jag har ännu inte lagt in bilder därifrån som tanken var.
Nu känns det lite sent påtänkt. Midsommartravet blev för mig annars en "drömdag" som jag alltid kommer att bära med mig.
Jag kanske kan plocka fram de bilderna i vinter för att delge Er dom då.
Jag har gjort en sväng till Älvdalen för att hälsa på en jobbarkompis se´n förr och det blev ett par toppendagar.
Jag vet nu att Älvdalen med omgivningar verkligen är något speciellt. I alla fall i det underbara vädret som bjöds när jag var där.
Vi besökte bl.a. Torrlids fäbodar med kor och grisar på plats.
Skyltningen på älvdalska efter vägen är inte lätt att uttala. Kompisen försökte få mig till det men jag gav upp.
Ett besök i Klittens vackra by gjorde mig stum. Så vackert!!
Stum blev jag inte bara av utsikten. När kompisen började tala älvdalsmål med en karl i byn lovar jag - jag fattade ingenting vad dom sa, trots att öronen stog på skaft.
Kvällen därpå såg jag solen gå ner från Boggberget där Larz Kristerz spelade.
En helmysig kväll! Det tyckte knotten också som dansade och svärmade precis som publiken.

Inga kommentarer: